Tuesday, August 10, 2010

CIRI PENULISAN KREATIF DAN CIRI FIGURATIF DALAM PENULISAN KREATIF DALAM SAJAK KESEDARAN DI SEBALIK KEGAGALAN

CIRI PENULISAN KREATIF

1.WACANA PELUKISAN
-kini,aku perlu bangun dari lamunan
(menggambarkan perasaan diri yang sedar di dunia realiti)

2.BAHASA KIASAN
-selagi tembok usang mematahkan ranting-ranting yang teguh
(menggambarkan perasaan cuba/berniat untuk berputus asa)

3.BERSIFAT KETAKSAMAAN
-aku belok ke hutan,
redah sarang semak-semak yang penuh liku
(sukar di tafsir tanpa penilitian yang mendalam)

4.BERSIFAT KOMUNIKATIF
-yang bisa terukir dengan senyum,
-ketawa ku,menangis ku,rindu ku,marah ku,
(menggambarkan perasaan gembira,sedih,rindu dan, marah yang menarik pembaca untuk turut merasainya)

5.RAGAM AKTIF
-termenungku,
(ayat pendek yang memberi fokus tentang situasi termenung keseorangan)


BAHASA FIGURATIF

1.ALITERASI (pengulangan huruf konsonan)
-selagi tembok usang mematahkan ranting-ranting yang teguh
(pengulangan huruf konsonan ' t'

2.ASONANSI (pengulangan huruf vokal)
-redah sarang semak-semak yang penuh liku
(pengulangan huruf vokal ' a')

3.ANAFORA (perulangan kata pertama)
- lari aku,
bukan kerana aku kesal,
lari aku,
bukannya kerana aku benci,

4.EPIFORA (perulangan kata akhir baris)
- lari aku,
bukan kerana aku kesal,
lari aku,
bukannya kerana aku benci,

5.AMBIGUITI (sifat kabur)
-menyusuri memutih warna pelangi

1 comment:

  1. salam..
    syabas azzy..

    anda berjaya menggali ciri-ciri penulisan kreatif dalam sajak anda..

    selamat berkarya

    ReplyDelete