Sunday, September 5, 2010

TEKNIK MENULIS ULASAN FILEM





PLOT :
Iklan ini mengisahkan tentang seorang anak yang disuruh pergi ke kedai oleh ayahnya untuk membeli barang. Namun anaknya mengeluh kerana tidak mahu pergi ke kedai disebabkan jauh dan mengganggunya ketika bermain. Tetapi disebabkan terpaksa, beliau pergi jua.
Semasa dalam perjalanan ke kedai, beliau dimainkan oleh kawannya ketika di padang bola dan ketika pulang pula barang yang dipegang terjatuh. Disebabkan hal itu, beliau menulis surat kepada ayahnya untuk meminta ganti rugi semasa berjalan kaki ke kedai, dimalukan oleh kawannya dan perjalanan balik yang panjang dan menyusahkan tetapi ayahnya membalas suratnya dengan mengatakan kos untuk membesarkannya lebih banyak dari wang ganti rugi yang beliau minta tetapi ayahnya tidak pernah meminta kembali wang tersebut,malah upah untuk membesarkannya adalah percuma kerana ayahnya sangat sayangkannya.
Setelah beliau telah besar,beliau terkenang kembali peristiwa lucu itu dan sehingga kini beliau telah mensedekahkan doa kepada arwah ayahnya dengan percuma kerana beliau sangat menyayangi ayahnya serta membalas jasa ayahnya ketika membesarkannya.

PENGHAKIMAN :
Iklan ini wajar ditonton kerana ia menyedarkan kita bahawa pengorbanan ibu bapa kita dalam membesarkan kita tidak pernah diabaikan malah membesarkan kita adalah percuma. Oleh itu,kita haruslah sentiasa menghormati ibu bapa kita serta menghargai mereka ketika mereka masih hidup.
Iklan ini juga menyedarkan kita bagaimana pernah terjadinya peristiwa kita pernah merungut ketika ibu atau bapa kita menyuruh kita membuat sesuatu tanpa kita suka tetapi kita tidak pernah sedar bahawa tugas yang mereka suruh tidaklah seberat dan sesusah mereka hendak membesarkan kita,memberi makan minum pada kita dan melayan karenah kita ketika kecil.
Oleh itu, ditegaskan sekali lagi bahawa kita haruslah menghormati kedua orang tua kita dan bagi yang sudah tiada ibu bapa di dunia ini, sedekahkanlah doa kepada mereka.

1 comment:

  1. iklan yang menyedarkan kita tentang kasih sayang ibu dan bapa...

    tak kan terbalas semua pengorbanan mereka..

    ReplyDelete